marți, 15 septembrie 2009

Despre Samothraki, Grecia, dus-intors

Update 1

Constatand un trafic destul de intens pe acest post ne-am hotarat sa mai aducem cateva detalii:

Mai intai trebuie sa stiti cum am decis sa mergem in Samothraki.
Am rugat un prieten care sta in Grecia sa ne recomande o insula unde este liniste si nu sunt romani (pentru ca in general romanii, in concediu, sunt foarte zgomotosi).

Ce trebuie sa intelegeti:
Samothraki este o insula linistita, care trebuie respectata. Nu este pentru etalat tricouri, ceasuri, masini sau alte bunuri nou aparute pe piata ci mai degraba o insula pentru oameni care vor sa stea pe pamant, cat mai dezbracati(vara este foarte cald acolo) si care vor sa se bucure de o natura generoasa. Nu o sa gasiti decat magazine de suveniruri, mancare si strictul necesar.

In postul original(ce apare la sfarsitul listei de informatii de mai jos) gasiti si multe poze.

Si acum prezentarea:

Sunt mai multe trasee de urmat, noi l-am ales pe cel prezentat mai jos(in postul initial) cu gandul ca facem mai putin.
Traseul traverseaza aproape pe verticala Bulgaria. La ora 7 dimineata treceam granita la bulgari si la 15:15 eram in Alexandroupoli.

Cum procedati in Bulgaria: Au indicatoare si in litere noastre, latine dar e bine sa stiti si voi cateva litere chirilice:). Drumurile au in general indicatoare dar luati o harta actualizata. Eventual GPS. Noi nu am avut dar ne-am descurcat.
Nu opriti. Decat daca aveti pana sau va trece pipi. Daca vreti sa opriti, opriti in benzinarii. Populate.
Drumul este in general bun(cat poate fi de bun un drum de TIR-uri), dar sunt si portiuni accidentate(intre Yambo si Elhovo, de exemplu).

Granita Bulgaria-Grecia se trece repede. In Grecia nu este nevoie de rovinieta. Sau cel putin asa a fost in anul 2009.
De la granita Bulgaria-Grecia pana unde faci dreapta de pe autostrada spre Alexandroupoli drumul este un fel de autostrada(viteza croaziera 110-130 km), foarte bine intretinut. Noi am gonit doua ore(si peste 200 KM parcursi) ca sa prindem feribotul.

Alexandroupoli. In sezonul de vara sunt mai multe curse. Spre sfarsitul lui august, dupa amiaza este o cursa la 16:15 (operator feribot - SAOS, programul se poate schimba chiar si de-a lungul unui sezon - cel mai bine va interesati din timp). Cand va luati bilet, intrebati care dintre feriboturi ancorate este cel bun (nu toate feriboturile de acolo pleaca spre Samotraki).

Pretului biletului este de 13,5 E / persoana. O masina costa 55E (soferul se include). Preturile sunt cele din 2009.

Drumul spre Samotraki dureaza 2,5 ore maxim. Feriboturile au bar, se poate sta in interior sau sus pe punte. Pe punte puteti hrani pescarusii (biscuiti, pufuleti etc). Calatoria cu feribotul este foarte placuta.
In timpul calatoriei, timp de aprox o ora pana la ancorarea in Kamariotissa (Samothraki) puteti vedea insula din ce in ce mai aproape sau sa vedeti delfini. Recomand calatoria pe punte.

La coborare este posibil sa sa dati de oameni care va ofera cazare. Al doilea lucru de mentionat este mirosul de pe insula. Miroase a oregano plus o alta planta (nu stiu care). Oricum un miros unic.

In port gasiti un centru de informare foarte aproape de zona unde coborati de pe vapor, unde veti intreba despre feribotul de intoarcere. Este important sa va rezervati din timp loc pe vapor pentru intoarcere. In timpul sezonului, este dificil sa gasesti loc de pe o zi pe alta.

Samotraki are cateva orasele si cateva satuce/catune
harta preluata de pe site-ul acesta

Orasele: Kamariotissa(portul)- vest, Chora(capitala insulei)- centru vest,
Satuce/Catune: Therma(Loutra) - nord, Anno Kariotes si Kato Kariotest, nord spre vest iar in sud veti gasi Lakoma, Daphnes. Alonia este in centru. Mai sunt si alte localitati dar extrem de mici.

Despre cazare. Exista trei feluri de cazare: cort, camere de inchiriat/ pensiuni si hoteluri.
Noi am dat 25 euro pe o camera dubla in extrasezon. Tot in extrasezon puteti gasi chiar si cu 10 euro(in Therma). Insa in timpul sezonului o camera poate sa sara de 60E. Conditiile difera dar toate au un minim. Minimul lor este decent spre-lux la noi:)

Site-ul cel mai cuprinzator(din punctul nostru de vedere) despre Samothraki este Samotraki.com. Vizitati-l cu incredere. Gasiti informatii utile, precum si un inventar al pensiunilor si hotelurilor.
De asemenea vizitati si site-ul userului alpiega. Este un site facut cu mare pasiune si grija pentru tot de inseamna Samothraki.

Plajele: Fiind o insula de tip vulcanic, majoritatea plajelor ori sunt greu accesibile ori nu au nisip ci un fel de pietris dar placut la atingere.

Cea mai buna plaja este Pachia Amos. Nisip galben si fin.
Se afla in sudul insulei si este accesibila dinspre Kamariotissa, se trece prin Lakoma, Daphnes.
Atentie. Este o sosea dificila, cu multe serpentine si pante. Uneori soseaua poate prezenta eroziuni datorita solului. In Daphnes se trece pe o portiune in panta extrem de inclinata si cu un viraj strans in varful rampei(asta la dus, la intoarcere inversati :))

Kipos Beach este cea mai estica plaja. Se poate ajunge si aici cu masina. Se merge pe faleza kilometrii buni iar privelistea este splendida.

Vatos Beach - putin la est de Pachia Amos. Nu am vizitat dar cred ca este inaccesibila cu masina si se ajunge mergand pe jos prin canion. Cred ca se trece prin Hiropotamos(un catun ff mic)

Therma Beach - in nord. Usor accesibila, pietris. Apusuri de soare minunate.

In fond, puteti sa mergeti pe plaja pe toata zona vestica, nordica si estica. In sud, malul este mult mai abrupt, portiuni intregi fiind accesibile doar cu barca/vapor/iaht.

Cascade/ Ape: Cea mai frumoasa cascada este Kremastra Nera(poza nu imi apartine)

Ghria Vatra - in padurea Hristo. Este o succesiune de mici cascade, foarte frumoase
(poza nu imi apartine)

Fonias - La 4,7 Km de Therma se varsa in mare raul Fonias.
Este una dintre cele mai vizitate zone, in sezon intrarea este 1E. Se pleaca de la sosea(pe malul marii unde este si o parcare destul de mare).
Dupa ~40 minute se ajunge la prima cascada(12 m) dupa care este nevoie de ceva experienta in catarare, curaj si incaltaminte potrivita pentru a continua. Drumul este marcat (rosu si albastru, rosu find traseul mai greu). In total sunt 6 cascade, insa drumul este din ce in ce mai periculos).

Zone arheologice: Supranumita si insula marilor zei, "island of great gods" Samothraki pastreaza in nord vestigii ale unui important centru religios, Paleopolis, destul de bine conservate. De aici a fost furata in 1863 statuia Niki (‘Winged Victory of Samothraki’ (also called ‘Nike of Samothraki’). Originalul se afla la Luvru, iar in muzeul de pe insula se gaseste o replica.

Mancare: Cam in toate localitatile gasesti un loc unde sa mananci. Noi am mancat in Therma si Kamariotissa.

Vegetatie: Este o insula destul de arida astfel copacii sunt destul de mici si cu radacini puternice, infiltrate prin toate pietrele. Miroase incredibil a oregano. Dar este un miros care nu va va iesi usor din minte :)

Caprele: Ele sunt o prezenta permanenta. Nu le speriati, nu le goniti. Nu va lasati masinile sub copaci in cazul in care copacii sunt singura sursa de umbra.
Pe insula exista cred sute, daca nu mii de capre care contribuie si ele la mirosul specific al insulei. Nu va speriati, miroase natural.

Legende: Se spune ca Poseidon a privit razboiul troian de pe muntele Fengari (1611 m), al doilea ca inaltime din zona Marii Egee.
Statistici:
Populatie in jur de 2000 locuitori. Oricum iarna multi se retrag in Grecia continentala.
Suprafata: 176 Km patrati. Lungime ~25 Km(est-vest)

*******************************************************
Post original-->

Nici nu stiu cum sa incep. Am tot felul de idei despre cum sa concep postul despre Samothraki si nu ma pot hotari. Sa il fac pe zile, sa il fac pe locatii...habar nu am.
Poate ca ar fi mai bine sa il fac pe zile. Detaliile vor fi puse in alt blog probabil.
Buuunnn..
Sa incepem!

Ziua 0,
sau mai bine zis ziua 1 ca sa incepem cu ceva concret.
Dupa un somn de nici 3 ore suna ceasul. Este ora 3 dimineata. Trebuie sa ne trezim ca vine masina sa ne ia la 4. Singura motivatie pentru care ma urnesc din pat este faptul ca plec in concediu.
Drumul este Bucuresti - Giurgiu - Ruse – Razgrad – Targovishte – Omurtag – Yambol – Elhovo – Topolovgrad – Svilengrad - Orestiada - Sufli - Alexandroupolis - Samothraki.
La 5 plecam. Ajungem destul de repede la vama unde stam aproape 1 ora.
La 7:20 am intrat in Bulgaria. Despre aceasta tara nu o sa scriu si nu o sa fie nici o poza pentru ca este o tara trista, cam pustie, cu un popor sarac si cumva brut. Pana si limba lor parca spune ceva despre ei prin felul cum se pronunta, cumva imbufnat si parca agresiv.
La ora 13:05 trecem granita la greci. la ora 16:00 trebuia sa fim pe feribot.
Noroc cu drumurile grecilor, drumuri bune, drepte si largi.

la 15:11 intram in portul Alexandroupolis:

Feribotul pe interior:

Feribotul pe punte:

Am citit si noi ca "trebuie" sa avem biscuiti la noi ca vin pescarusii sa iti culeaga din mana

Insula SAMOTHRAKI se vede din Alexandroupoli dar abia acum o vedem si noi ceva mai bine. Drumul dureaza 2h-2,5h

Marea are culoarea cernelei...

Ne-am apropiat de insula:

Pescarusii insulei deja ne-au intampinat.

Vedem pentru prima oara portul Kamariotisa:

Si pe cei care asteapta sa plece cu acelasi feribot spre Alexandroupolis.

In schimb, noi ne uitam deja la soseaua care ne va duce in Therma

In Therma ne-am cazat la pensiunea Arabia Maria.
contact

Ingrijita de Filo (mama Mariei care joaca table in Kamariotisa :) )

Seara am tras o tura prin Therma, sa luam contact cu bucataria greceasca (full-contact cu katziki-capra noastra).
Grecii se uita la televizor, mai tarziu am aflat ca erau alegeri.

Ziua 2
Ne-am hotarat sa mergem la Kipos Beach, in capatul estic al insulei.

Caprele stau in copac, se protejeaza de soare (nu este indicat sa lasi masina sub un copac, cataratoare neinfricate, se vor urca pe masina).

Drumul pe insula pana la Kipos Beach se desfasoara pe faleza si nu merge sa faci poze din masina unei asa privelisti, asa ca ne hotaram la intoarcere sa ne oprim.

Caprele sunt si ele pe plaja...

Umbla dupa verzi...

..si uscate

Inapoi in Therma, ne hotaram sa mergem in padurea Christos, care se afla pe traseul spre Ghria Vatra

Vedem si o soparlita...

Continuam cu Ghria Vatra...

Ziua 3
Fiindca ploua, ne-am hotarat sa mergem la o plimbare prin Kamariotissa.
Strazi inguste, dar incapatoare,

Iti mai iei un suvenir,

Iei si masa,

Faci o poza,

Sau pur si simplu te plimbi pe malul marii...

Apoi ne hotaram sa mergem in Chora, capitala insulei.

Exista un loc de unde poti vedea orasul in ansmblu.

Se pot vedea ruinele vechii Chora,

Soseaua pe care am venit

Si feribotul, in cursa lui obisnuita,

...Ne intalnim cu doi prieteni buni...

Ne-am intors acasa. Ploaia si-a facut iar aparitia si dupa ce s-a oprit am iesit iar la plimbare.
Peisajul s-a schimbat
A Day Of Warm Rain In Heaven

Am mers pe plaja de langa Therma.

Curcubeul era acolo...

Ziua 4
Zi ploioasa, n-am indraznit sa mergem decat un pic pe seara in Therma sa mancam ceva.

Dar pana la urma am mers tot in Kamariotissa sa mancam

Iata meniul acestui local(click on the picture to get full size)

Ziua 5
Pentru ca ziua 4 a fost mai linisita ziua 5 a fost una plina si o sa vedeti de ce!
La inceput am luat la picior drumul spre Anno Kariotes.

Observam vegetatia...

Mancam ce gasim pe drum (nuci, smochine, mure)...

Facem poza clasica...

Apoi mergem spre Lakoma.

Lentila obiectivului...

...este atrasa insa de vietatile de pe acolo

Si de domnul Vanatorescu

La intoarcere o luam un pic pe jos sa vedem peisajul.

Apoi ajungem la Pachia Amos, cu minunata ei plaja.

Nisipul e minunat...

Apa,curata si limpede...

Dupa o baie ni se face foame si ne hotaram sa mancam la o taverna de pe drumul dintre Kamariotissa si Therma
Am poposit la Dimitri, psaras Dimitri, unde ne-am comandat crab.

Ziua 6
Azi ne-am propus sa mergem la Sanctuarul Marilor Zei sau Paleopolis, cum este marcat pe harta.
Drumul spre sanctuar incepe urcand o panta usoara...

Trecem pe langa doua turnuri din perioada medievala...

Apoi printr-un fel de padurice foarte frumoasa...

Unde dam iar de capre

Si ajungem in sfarsit la situl arheologic...

Dupa aceasta incursiune in istorie, ne indreptam iar spre Pachia Amos, unde ma incumet sa ma urc pe deal pentru o vedere panoramica.

Ziua se termina cu o vizita in portul Kamariotissa, unde poposeste un feribot.

Ziua 7
Aceasta zi a fost una cu nori intre cer si pamant dar ne-am incumetat totusi sa mergem pana la Fonias (ucigas in greaca).

Incepe ploaia si ne hoataram sa ne intoarcem. Pe sosesea ne mai oprim sa facem niste poze.
Panoramice...

Atentie, trec capre!

si soferului...

Urmatoarea destinatie este Fonias Tower.

Ziua 8
O zi ploioasa, cu mici pauze.
Pe drum spre Kamariotissa...

Kamariotissa, am jucat table vreo 3-4 ore.

Si ne incheiem ziua iar la Dimitri, ca sa mancam

Ziua 9
Este ziua in care parasim insula Samothraki. O zi insorita, cu vantulet ce adie usor, o temperatura placuta.
Incercam iar sa mergem la Fonias si de data asta reusim sa ajungem la prima cascada.

Cum feribotul era la 13:00 trebuie sa ne luam bagajele si sa mergem in port.
Cu inimile stranse parasim aceasta insula minunta.
(click on the picture to get full size)

Bye bye, Samohraki!!

Un joc de table face sa treaca mai repede timpul...

In Alexandroupolis ne cautam un hotel pentru ca planul era sa nu traversam Bulgaria pe intuneric si era deja ceasul vreo 15:30. Lasam bagajele la un hotel si purcedem la plimbare si cu scopul de a gasi in loc unde sa mancam.

Ziua 10
Este ziua in care ne-am intors. Am plecat la 12:00 pe acelasi traseu, la 14:00 am trecut repede granita si la ora 21:10 intram in Romania. Am facut un mic ocol sa luam cocosul de la Oltenita si la 00:00 eram acasa. Huh!!

Concluzii:
Drumul cu masina este recomandat daca vrei sa ai mobilitate pe insula. Este destul de mare, cam 25 km in lungime.
Samothraki nu este o insula de fitze. Daca vreti un nisip fin sau restaurante de lux mergeti in alta parte, poate Santorini.
Trebuie sa calculezi o zi de stat in Alexandroupolis in cazul in care nu prinzi feribotul.
Ca mancare recomand cu caldura saganaki cu vinete, este delicios si neaparat la inceputul fiecarei mese, comandati o salata greceasca!

O excursie frumoasa, pe o insula oarecum atipica fata de ce stim noi ca vegetatie si relief. Caprele te intampina la tot pasul.
Ne-a placut, poate reusim sa o revedem...
PS: Pozele au fost facut cu un NIKON D80, thx to Emi G.

Unknown spunea...

ce dor mi s-a facut... pozele sunt foarte frumoase. acum imi dau seama ca am pierdut ceva, copil naiv ce sunt... mi-ar fi placut sa dorm in patul meu, sa nu mai ploua... am mancat tare bine acolo... azi am fost la cantina si m-am tot gandit la saganaki (daca asa s-o scrie corect?!) asa ca pastele mele simple, cu niste ciuperci aruncate acolo, nu prea au mers

diana spunea...

am nimerit din intamplare,dar ce am vazut mi-a palcut.m-a transpus in atmosefra aceea,chiar si prin aceste fotografii, mai ales ca simteam nevoia s ama rup de "tastatura calculatorului si blatul biroului " :).faine foto si momente prinse...si excursie reusita.

Moderator spunea...

Iubesc Grecia. As vrea sa ma duc in fiecare vara in cate o insula. Pana acum am vazut Corfu de 2 ori - superba! si Thassos - are o frumusete aparte si ea. Oricum, toate insulele sunt de vazut. Bine ca am gasit blog-ul tau, cautam poze despre Samothraki. Merci. Sunt foarte frumoase. Ce aparat ai folosit? :)

Unknown spunea...

Wow! Ce coincidenta! Planiesc un drum de vreo 8-9 zile prin iunie cu aceeasi tinta, mai mult, aceeasi pensiune o aveam in cap (se merita?), cam acelasi traseu, cool. M-ai ajuta mult cu vreo 2-3 raspunsuri...prima intrebare e deja pusa mai sus; care e distanta in timp pana Pachia Amos? Chiar e unica plaja de nisip?

@virago
Pensiunea este superok doar ca preturile in iunie s-ar putea sa fie pe la 60E.
Insula este destul de mare pt a o parcurge in lungime. Ti-ar lua cred o jum de zi. Cel mai bine este sa vii cu masina sau sa inchiriezi de acolo un scuter, ceva. Cu masina o parcurgi in 20-30 min, depinde pe ce parte mergi(spre kipos beach drumul este lejer, pe faleza, insa spre Pachia Amos trebuie sa fii un sofer bun sa mergi pe toate serpentinele)
Intr-adevar, Pachia Amos este singura plaja in adevaratul sens al cuvantului si are un nisip extraordinar. Si Kipos Beach este ok, doar ca nu are nisip ci un fel de pietris, dar care nu este intepacios pentru ca pietrele sunt bine slefuite si deci rotunjite :)

Paolo C-ta spunea...

Superba insula.....O recomand.....:*:*:*:*

sgfx

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗ
ΜΑΙL: o1psaras@GMAIL.COM

Iasmina bijoux spunea...

Buna, cautam informatii despre insulele grecesti mai apropiate de Romania si am gasit Samothraki.Mi-a placut blogul tau si as fi vrut sa iti trimit un mail pentru a-ti cere mai multe informatii despre aceasta superba insula.Iti las adresa mea de mail, daca nu te deranjez, cand ai timp sa mai stam la povesti.Oricum, ceea ce ai scris aici si fotografiile m-au convins.
serbancrys@gmail.com

Hoinar spunea...

Buna ziua!

Numele meu este Lena si sunt in fata unei vacante de vara pe care imi doresc s-o petrec in Samothraki. Asa am ajuns la tine cu marea rugaminte de a-mi da si mie contactul de la Maria Arabia, acolo unde v-ati cazat voi in 2009. Stiu ca a trecut ceva timp dar vreau s cred ca am facut o cercetare completa a tuturor posibilitatilor de cazare de acolo. Recunosc ca am cautat-o cu toate motoarele posibile de cautare dar n-am gasit nimic, nimic.

Multumesc anticipat si iti urez si tie o vacanta frumoasa si sper ca vei fi iar o sursa de inspiratie pentru la anu'.

Toate cele bune,
Lena

impudicus spunea...

Fermecatoare insula...
Si eu am dat pe acolo in septembrie 2009. Anul trecut din lipsa de concediu n-am ajuns. Sper ca anul acesta sa repet calatoria si sa explorez mai mult.
Cand cade seara totul se schimba acolo, parca este alta lume. Nu voi uita veac o seara-noapte petrecuta in Chora pe terasa unei taverne...
Chestiunea cu rezervarea la ferry a drumului de intoarcere e serioasa. Noi nu am stiut,si ne-am trezit prizonieri (nu gasesc ghilimelele) cateva zile. Noroc ca nu ne grabeam nicaieri.

Iepumic spunea...

Impudicus,
poti fii mai detaliat in ceea ce priveste rezervarea locului pe feribot?
Ma tot uit la orarul feribotului si pe samothraki.com nu afiseaza decat cu maxim 1 saptamana inainte...De ex. pt saptamana in curs nu este afisat.
Incep sa ma ingrijorez, noi plecam pe 14 iulie.

Tamara Cojocaru spunea...

Biletele dus se pot cumpara in ziua cursei din portul Alexandroupolis, nu stiu cum se face rezervarea.
Un dus-intors 4 persoane poate costa peste 100 E
Biletele de intors se cumpara cand debarci pentru a fi sigur ca prinzi loc in ziua dorita. Programul afisat de saos ferries http://www.ferries.gr/saos-ferries/departures.htm poate suferi modificari de la o saptamana la alta. Asigurati-va ca ajungeti in jur de pranz, maxim 15:00, in Alexandroupolis pentru a prinde cursa. Altfel petreceti noaptea in oras.

www.samothraki.com va ofera toate detaliile de care aveti nevoie. Consultati-l cu incredere.

Program curse:
rezervari:

Lavinia spunea...

Salutare! Felicitari pentru blog si posat-area despre Samothraki.
Si noi tot in 2009 am vizitat frumoasa insula si tot la Maria Arabia am stat (in august). M-am gandit mult daca sa scriu sau nu ceva online despre experienta. Nu am scris pana la urma pentru ca m-am hotarat sa le spun numai celor cu adevarat interesati. Dar poate ca cei interesati si care stiu sa aprecieze ceea ce le ofera Samothraki sunt cei care chiar ajung acolo pana la urma, chiar daca nu au hoteluri de 4 stele all inclusive.

Mergem si anul acesta si sper sa o gasim la fel de linistita, traditionala si misterioasa! :)

Legat de feribot, la plecarea din Alexandroupolis am cumparat bilet dus-intors ca sa stam linistiti la plecare.

Numai bine,
Lavinia

Ioana spunea...

Splendida prezentare. Parca am fost si eu acolo! Anul acesta poate o pornim intr-acolo. sa auzim numai de bine. Multumesc. Ioana

VIRGINIA spunea...

IN 2013 imi doresc sa-mi petrec zilele libere pe aceasta insula superba...referitor la costuri...care a fost bugetul vostru alocat unui cuplu? multumesc anticipat

Tamara Cojocaru spunea...

Ai 100 euro drumul Romania-Grecia dus intors, ~70E*2 transport feribot dus intors, 25E*7 zile cazare. Plus banii de buzunar.

Eu ....PANSYDRA spunea...

Interesant post-ul ...si am ris de caprele din copac ...hahahhh...

Interesant post-ul , haioasa chestia cu caprele curioase care sar pe masina ....hahahhh...si multumim pentru detalii ...eu as vrea sa mergem in Thassos !